Selamat Datang ke blog sautulhaqq

Rabu, 17 Mac 2010

PENGAKUAN JUJUR PEKERJA TEROWONG TENTANG KEHIDUPAN DI BAWAH TANAH


Rabu , 17/03/2010 – Pengepungan terhadap Gaza semakin diperhebatkan apabila kerajaan Mesir meneruskan pembinaan terowong besi bawah tanah di sempadan Rafah-Mesir dengan tujuan untuk menghentikan penyeludupan barang di bawah tanah. Seperti yang digambarkan oleh seorang wartawan bernama Robert Fisk, merupakan “paru-paru untuk Gaza terus bernafas” kerana hanya itu saja jalan yang dapat digunakan untuk mengangkut keperluan-keperluan asas seperti makanan dan perubatan untuk penduduk Gaza. Wartawan Jody McIntyre (JM) telah menemubual seorang buruh wargenegara Palestin, Abu Hanin (AH) yang bekerja di salah satu terowong yang bersempadanan dengan Mesir.

AH : Nama saya Abu Hanin, berusia 29 tahun dan berasal dari Rafah, di wilayah Palestin. Saya bekerja untuk pembinaan terowong ini (bagi pihak rakyat Gaza). Saya telah berkahwin dan mempunyai 5 orang anak perempuan dan seorang anak lelaki. Isteri saya pula sedang mengandungkan anak kembar sekarang dan selepas ini keluarga kami akan menjadi 10 orang.

JD : Adakah kamu berbual-bual dengan keluarga sebelum pergi kerja?

AH : Setiap pagi mereka akan berkata; “Kami harap kamu akan pulang dengan selamat dan sihat,” kerana mereka tahu saya keluar untuk bekerja. Apabila saya tinggalkan isteri, saya nampak matanya berair dan apabila saya pulang, saya dapat lihat kegembiraannya. Ia seperti keluar berperang pada setiap hari.

…berita lengkap di sini

sumber : The Palestine Telegraph

Tiada ulasan:

Catat Ulasan