Selamat Datang ke blog sautulhaqq

Isnin, 15 November 2010

Pertembungan Di Universiti Haifa


16 November 2010 - Pertembungan berlaku di Universiti Haifa di antara mahasiswa dan pihak polis, berikutan ketibaan Haneen Zoabi, MK dari parti Balad. Zoabi dijadualkan berucap di university berkenaan dalam sebuah majlis yang diselenggarakan oleh sebuah kumpulan mahasiswa Balad, namun Zoabi mendakwa yang pentadbir university tersebut telah memutuskan untuk melarang majlis tersebut dari diadakan dengan alasan masalah keselamatan; langkah yang Zoabi gelar sebagai "taktik Shin Bet". Pihak universiti bertindakbalas dengan mendakwa yang tidak ada larangan seperti itu dikeluarkan.

Pertembungan bermula ketika mahasiswa dari gerakan Im Tirtzu berusaha mencegah Zoabi dari berucap, dengan berulangkali melaungkan perkataan "pengganas" kepadanya, yang merupakan rujukan kepada penyertaannya dalam armada bantuan kemanusiaan ke Gaza, pada tanggal 31 Mei, yang mengakibatkan kematian sembilan aktivis Turki, dan mereka juga telah menyanyikan lagu kebangsaan Israel.

Zoabi melawat universiti tersebut sebagaimana yang telah diperuntukkan bagi semua anggota Knesset, menurut undang-undang, untuk melawat mana-mana kawasan awam, melainkan tempat-tempat yang berkaitan dengan keselamatan nasional.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan