Selamat Datang ke blog sautulhaqq

Sabtu, 11 Disember 2010

62 Tahun Ulang Tahun Resolusi PBB 194 Palestin Pulang Ke Negara Mereka


12 Disember 2010 - Semalam, Sabtu, 11/12/2010 merupakan ulang tahun ke 62 resolusi PBB 194 menetapkan keharusan pelarian Palestin untuk kembali ke tanah air mereka di Palestin. Resolusi tersebut berbunyi "Dibenarkan untuk kembali, secepat mungkin kepada pelarian Palestin yang ingin kembali ke rumah mereka dan hidup damai dengan tetangga mereka serta akan dibayar pampasan kepada mereka yang tidak mahu kembali ke rumah mereka atas kerugian dan kerosakan".

Perenggan resolusi PBB ini memutuskan bahawa pelarian Palestin berhak untuk kembali ke tanah air mereka, dan bebas untuk memilih sama ada ingin kembali atau tidak.

Resolusi itu juga akan membentuk Suruhanjaya Keamanan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang bertanggung jawab untuk memudahkan mereka kembali ke tanah air, menyediakan penempatan semula, memulihkan ekonomi dan membayar pampasan.

Israel tidak melaksanakan resolus tersebut, sementara AS begitu bimbang kerana setiap tahun akan dilihat kembali resolusi tersebut sama ada telah dilaksanakan atau tidak, tetapi AS tetap tidak mengambil langkah-langkah praktikal untuk pelaksanaannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan